sobota, 3 października 2015

Magiczne Szczury + trochę przesądów na temat tych gryzoni

Cześć!

Przychodzę do Was po raz kolejny z uklepanym tematem :) - fantasy.
Ogółem, cieszę się, że już weekend, a ja mam chwilę luzu! Jeden z wielu plusów, jakie są (a raczej nastały).
Dzisiaj postanowiłam, że dam Wam parę notek.
Jutro, jak co niedzielę, wybieram się z rodzinką na dłuuugi spacerek do lasu z naszymi suniami :)
A nuż trafi się grzybek? ;)
Żartuję ;D
Wiem, że ostatnie anomalie pogodowe były może nienajlepsze dla zapalonych grzybiarzy, ale zawsze można mieć nadzieję… ja ostatnio miałam na obiad zupę ogórkową ;P

Może pytanie w stylu: lubicie zupę ogórkową? czy jaką zupę lubicie? jest tutaj ciut nie na miejscu :D
Przede wszystkim chciałam Wam podziękować za komentarze, jakie miałam zaszczyt ujrzeć pod poprzednim postem.
Obecnie planuję następny post z serii, ale muszę się z nim wstrzymać do następnego miesiąca – ten, kto zaglądał na stronkę o serii ({Słowem wstępu}) wie już, o co chodzi.

Trochę bezsensowny ten ,,wielki wstęp”, ale cóż :)
Dziś postanowiłam Wam dać… magiczne szczury :)
Ci, co mnie znają, chociażby z bloga, wiedzą, że jestem zodiakalną Szczurzycą – a Szczur, według legendy o chińskich znakach zodiaku przyszedł jako pierwsze zwierzę, które miało pożegnać Buddę. Dlatego też w chińskim horoskopie diamentuje na pierwszym miejscu.

Jest to jedna z wielu nowości w blogu.
Z pewnością będą i kolejne – i tematyki, i ich kontynuacje.
Proszę zatem o wyrozumiałość pod tym postem.

Wkroczyłam zatem w nowy miesiąc nową tematyką na blogu :)
Zapraszam do oglądania, i komentowania!

Na początek, parę ciekawostek:

Pomimo że szczury i koty z zasady są naturalnymi wrogami, mają wiele wspólnego, zwłaszcza w opowieściach, w których się pojawiają. Zarówno czarny kot, jak i czarny szczur są symbolami szeroko pojętego pecha. Obaj utożsamiani są z czarną magią i okultyzmem. Obaj są łącznikami między światami, czasem też potrafią przepowiadać przyszłość.
Stary przesąd mówi, że szczury opuszczą przeklęty statek, który ma zatonąć na morzu, oraz dom, który ma się zawalić. Niektórzy twierdzą, że również potrafią widzieć duchy. W "Harrym Potterze" dowiadujemy się, że te zwierzęta wcale nie są tymi, na które wyglądają. W "Świecie Dysku" szczury i koty są jedynymi istotami żywymi (poza wiedźmami), które są w stanie zobaczyć Śmierć. Istnieje nawet oddzielna Szczurza Śmierć.



Szczurzy łajdak i tortury

W zachodnich kulturach szczury od dawna były zwierzętami, których się lękano i nienawidzono. Uważano je za trujące stworzenia, które atakowały ludzi, podkradały jedzenie i rozsiewały choroby. Używano ich również jako narzędzia tortur.
Na przykład, w elżbietańskiej Anglii, w Tower of London, gdy nadchodziły deszcze i dachy cel zaczynały przesiąkać, nadciągały całe kolonie szczurów, które, przerażając więźniów, pozostawiały ich pogryzionymi i zainfekowanymi różnymi chorobami. Szczurze tortury ukazywane są w wielu książkach, między innymi w "Roku 1984" George'a Orwella, "Studni i wahadle" Edgara Allana Poe, "Świątyni Wiatrów" Terry'ego Goodkinda oraz w popularnym serialu produkcji HBO "Grze o tron".
Szczury w fikcji mają tendencję do odgrywania najbardziej paskudnych ról - zazwyczaj mają na celu wystraszenie bohaterów lub są symbolami obłędu. W "Szczurach" Jamesa Herberta, tytułowe zwierzęta wielkości psa atakują ludzi. Gra "Dishonored" również używa podobnego obrazu, w którym szczury roznoszą choroby, co wiąże się z teorią zainfekowania średniowiecznej Europy Czarną Śmiercią przez właśnie te zwierzęta.
Podczas gdy myszy są uosobieniem heroizmu i odwagi, na przykład Ryczypisk w "Opowieściach z Narnii" C. S. Lewisa, szczury są mniej faworyzowanymi bohaterami. Szczerze mówiąc, w opowiadaniach o dzielnych myszach to właśnie szczury są ich głównymi wrogami.



Ukryte szczury

W chińskim Zodiaku, Szczur jest jednym z dwunastu zwierząt powiązanych z cechami takimi jak inteligencja, szczodrość, kreatywność i ambicja. W rzeczywistości szczury nie są groźnymi i brudnymi stworzeniami, jako zwierzaki domowe są bardzo inteligentne, zabawowe i łagodne. Głównym bohaterem animowanej bajki "Ratatuj" jest właśnie szczur, mądry i dający się lubić. Tak samo w "Doktorze Dolittle" szczury są pozytywnie opisywane. W fantastyce zwierzęta te są tajemnicze i magiczne, może trochę niejednoznaczne, ale niekoniecznie wściekłe.

Źródło: pstryk!

Od siebie natomiast mogę dodać, że pozytywną rolę szczurów można zauważyć w animacji Wpuszczony w kanał, gdzie te gryzonie rywalizują z płazami.
Naprawdę gorąco polecam!

Mam nadzieję, że wybrałam właściwe informacje na temat tych zwierząt. Zwłaszcza, że mój tata miał w dzieciństwie szczurka :)

Czas na obrazki - punkt kulminacyjny każdego wpisu z działu fantastyki:








Nie wiem czemu ten obrazek kojarzy mi się z Final Fantasy... ;P







Ci trzej mi się szalenie podobają :)

Myślę, że w tej notce każdy znajdzie coś dla siebie.
Niedługo może wstawię kolejną (już czwartą, uff :)) część elfów i małe urozmaicenie. Może jeszcze wstawię jakiś wiersz, o ile mi dopisze wena, może akurat w tym miesiącu?
Czas pokaże.
Nigdy nie jestem niczego pewna, a ja wolę wiedzieć coś przed czasem, aby mieć świadomość na czym stoję, także prawie zawsze na takie przekręty reaguję stresem (ale ze mnie nerwus ^.^).
No, bez przesady, nie zawsze.
Ale ogółem chcę zawsze mieć wszystko czarno na białym określone.
OK., no więc, (powtarzając się) mam nadzieję, że post zarówno ten, jak i poprzedni Wam się podobał.
Jeszcze raz dziękuję za wsparcie, jakie mi dajecie, komentując tutaj!

1 komentarz:

  1. Masz u mnie ogromnego plusa, że wspomniałaś mojego ulubionego pisarza Terry'ego Goodkinda! No i "Gra o tron", kolejny cud literatury. Ja ogólnie nie wiem, dlaczego tak jest, ale jakoś u mnie szczury wywołują bardzo negatywne uczucia. Nie wiem dlaczego, może po prostu nasza kultura jest do nich tak nastawiona i ja to przejąłem? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

* Każdy Twój komentarz jest dla mnie wsparciem i motywacją. Każdy Twój komentarz uświadamia mnie w przekonaniu, że to, co robię, nie schodzi na manowce :)

** Komentarze muszą być pisane cywilizowanym językiem, z szacunkiem do Stwórczyni Bloga - nie chcę jednak widzieć tu pokemonów i ich kumpli.

*** Staraj się aby Twoje komentarze były bardziej rozwinięte i nie ograniczały się do słów ,,Ładne obrazki/Cudny blog/Ładny blog”.

**** Jeśli trafiłeś tu tylko po to, aby się reklamować spamem, radzę porzucić ten pomysł - nie licz na to, że nabiję Ci statystykę. W moich zasadach blogowania liczy się uczciwość.

***** Zdarza się, że odpowiadam na Wasze komentarze. Może wywiązać się fajna dyskusja :)